tisdag 21 april 2015

Hallongrottor

Är det något som alla gillar här hemma och som är enkelt och snabbt att göra så är det hallongrottor, barnen vill gärna hjälpa till och baka men jag har så svårt att låta dom hjälpa till då jag gärna vill ha det på mitt sätt :-) men de här har vår 5-åring bakat, ja perfekt då slapp jag ju det tråkiga momentet med att rulla dom, gjorde degen men han rullade och fyllde med sylt och sånt, helt perfekt, för att få jämna och fina hallongrottor som inte flyter ut så använder jag mig av en minimuffisform. För att göra hål i dom när jag sjalv bakar dom utan barn så brukar jag använda mig av en fingerborg, blir då lagom stora jämna hål.

Hallongrottor
20 stycken
 
200 gram smör   
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Fyllning
1 dl fast hallonsylt eller annan valfri sylt, undvik sylt på klämflaska, den rinner ut mycket under gräddningen.
 
Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda samman alla ingredienser till en deg,  gärna i matberedare. 
  3. Dela degen i 20 lika stora bitar. 
  4. Rulla varje bit till en boll och lägg dom i småbrödsformar, jag lägger formarna i en minimuffinsplåt för att förhindra att de flyter ut åt sidorna. 
  5. Gör en fördjupning i varje boll, jag använder mig av en fingerborg, då blir det lagom stort och jämnt hål. Lägg i en klick hallonsylt i varje hål.    
  6. Grädda dom i 175 grader i ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar