söndag 20 januari 2013

Chokladbollar

Bakade 2 varianter av chokladbollar igår, här är den första, så tokgott och med mycket chokladsmak. Hinner man inte äta upp alla chokladbollar funkar det fint att frysa dom, har testat det och de smakar lika bra för det, fast här hemma tar de slut så det är inte någon risk att de hamnar några i frysen :-).



Chokladbollar
 
2 dl florsocker
4 msk kakao
100 g smör, rumsvarmt
1 msk vaniljsocker
5 dl havregryn
6 msk starkt kaffe
Pärlsocker eller Kokosflingor

Gör så här:

  1. Sikta florsocker och kakao tillsammans och rör ihop det med smöret och de övriga ingredienserna utan pärlsockret/kokosflingorna. 
  2. Ställ smeten i kylskåp i 30 minuter. 
  3. Forma runda bollar av smeten med våta händer. 
  4. Rulla bollarna i pärlsocker eller kokosflingor.

3 kommentarer:

  1. Mums! Kan tänka mig att de är goda att äta kalla :)

    SvaraRadera
  2. Det var en ny variant. Chokladbollar är alltid gott!

    SvaraRadera
  3. Hrm, nu är det tredje bloggen där jag läser om chokladbollar i dag. Florsocker har jag aldrig haft i mina - måste provas nån gång. Jag blir suugen! Men jag har bröd i ugnen och får nöja mig med detta i dag, så trött som jag är. Ha en fin kväll!

    SvaraRadera