fredag 14 december 2012

Snöskumsfudge eller Skumtomtefudge


Har länge tänkt testa att göra skumtomtefudge och äntligen blev det av :-), skumtomtar är jag inte så förtjust i men fudgen blev helt tokgott :-, fast nu så använde jag iofs inte skumtomtar utan Haribos nya snöskum, tog framförallt de rosa bitarna som smakar mycket jordgubb och fudgen smakar mycket jordgubb, himla goda och väldigt söta. Fast de blev lite för mjuka, antigen tog jag för mycket snöskum, tog 20 bitar istället för 10 då de är mindre än skumtomtarna och sedan så råkade jag hälla i chokladen redan från början, ja inte vet jag vad felet var men de blev lika goda för de, som riktigt mjuk kola ungefär, väldigt len. Får väl testa och göra dom igen :-)

Snöskumsfudge/ Skumtomtefudge

10 bitar skumgodis (t ex skumtomtar, sockerbitar, bananer)
2 dl socker
1 dl grädde
50 g smör
150 g vit choklad

Gör så här
  1. Klipp skumgodiset i bitar. 
  2. Koka upp allt utom chokladen tills det har smält.
  3. Blanda i chokladen och rör tills det blir en blank tjock smet. 
  4. Häll upp i smord form. 
  5. Låt svalna och skär upp i bitar.

2 kommentarer: