måndag 15 oktober 2012

Chokladbiskvier



I senaste programmet av Hela Sverige bakar så gjorde de chokladbiskvier, självklart måste jag testa detta. Har aldrig gjort biskvier innan och det är inte så svårt men det tar lite tid. Men sedan så blir det ju himla tokgott också :-). Skall göra en ny omgång i veckan och då med italiensk smörkräm istället. Jag använde receptet som finns i Sju sorters kakor förutom på mandelbotten där jag använde hemmagjord mandelmassa istället. Hemmagjord mandelmassa får du genom att blanda likadelar mandelmjöl och strösocker och köra detta i matberedaren med den tilhörande kniven, tillsätt lite äggvita för att få en lagom konsistens. Busenkelt :-)

Mandelbotten
250 g mandelmassa
1.5 dl strösocker
2 st äggvitor

Smörkräm
2 dl marsankräm från pulver
150 g smör
1 msk vaniljsocker
2 msk florsocker
1 msk kakao

Garnering
200 g mörk choklad
1 msk neutral olja

Gör så här 

Botten: 
  1. Sätt ugnen på 180 grader.  
  2. Riv mandelmassan och blanda samman ingredienserna till bottnarna
  3. Spritsa ut 20 stycken rundlar på en plåt med bakplåtspapper. 
  4. Grädda biskvibottnarna tills det är gyllene i cirka 13 minuter.   
 Smörkräm
  1. Blanda marsankrämen.
  2. Rör smör mjukt och smidigt. 
  3. Tillsätt lite i taget av marsankrämen
  4. Blanda i vanilj- och florsocker samt siktat kakaopulver. 
  5. Rör tills smörkrämen är smidig.
  6. Bred chokladsmörkrämen lite toppigt på undersidan av mandelkakorna. 
  7. Ställ dem kallt, jag ställde mina i frysen
. Garnering:
  1. Smält chokladen tillsammans med oljan. 
  2. Låt detta kallna något. 
  3. Doppa den toppiga sidan av kakorna i chokladen eller pensla på den. 
  4. Ställ kakorna kallt.

9 kommentarer:

  1. Så gott med biskvier. Jag har inte testat att baka dessa. Dina ser riktigt smarriga ut!

    SvaraRadera
  2. De blev ju jättefina! Det blev inga här i helgen men jag har bakat dessa tidigare och de är jättegoda. Grymt sugen, kan du skicka över en? ;)

    SvaraRadera
  3. Så fina dom blev. Just det här receptet bakades mycket hemma när jag var liten och har själv bakat mycket av detta receptet. 7 sorters kakor har funnits hos mig så länge jag kan minnas.
    Men så himla goda dom är...Mums!!

    SvaraRadera
  4. Biskvier är godaste småkakan jag vet. Förr kunde jag lätt äta flera stycken. Det ser så enkelt ut när du gjort bakverken men det är minsann inte så där enkelt att få till de så fina. Du är duktig du!!
    kram
    Fia

    SvaraRadera
  5. Vansinnigt gott, favoritkakan på fikan på Ankis jobb faktiskt - men då blir det köpevarianten:)

    SvaraRadera
  6. Tack allihopa, ja det är himla goda :-)

    SvaraRadera
  7. GOTT!!! Jättefina! Blev också sugen på att testa beskvier när jag så det på TV:n. :o)

    SvaraRadera