onsdag 11 januari 2012

Silverkaka

Hade en massa äggvitor över och vad passar då inte bättre att göra än en silverkaka, eller mosskaka och äggvitekaka som den även kallas. Kakan skall ju vara mycket vitare än vad min är med då jag använder äkta vaniljpulver får kakan en brunare ton. Ja gott blir det, ja vem tackar nej till  nybakad varm sockerkaka liksom :-).  I receptet nämndes det inte något bakpulver, men för att vara på säkra sidan så hällde jag i 1 1/2 tsk.

Silverkaka
100 g smör
7 äggvitor
½ krm salt
3 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver
 

Gör så här: 
  1. Sätt ugnen på 175º. Smält matfettet i en kastrull. Smöra och mjöla en form, ca 1½ l. 
  2. Vispa äggvitorna tillsammans med saltet till ett fast skum. 
  3. Blanda samman socker, vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner det i äggviteskummet. Rör till sist i det smälta matfettet. 
  4. Häll smeten i formen. Grädda kakan på galler i nedre delen av ugnen ca 30 min. 
  5. Stjälp upp kakan men låt den svalna med formen ovanpå.

10 kommentarer:

  1. Nej det är väl inte många som tackar nej till sådana godsaker:)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar sockerkaka! Har dock aldrig provat silverkaka, men det låter ju supergott!! Jag bakade också en sockerkaka igår :)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag säger - Ja tack gärna :) Hur mycket vaniljpulver tar du i kakan?

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer, Therese, jag tog 1 tsk i, kanske lite mycket när det gäller äkta vaniljsocker, 1/2 är också lagom, men jag tänkte sockerkakan behövde lite mer vaniljpulver nu när det inte innehåller äggulor

    SvaraRadera
  5. Har aldrig testat silverkaka. Men den ser väldigt god ut! Jag brukar också använda äkta vaniljpulver så ofta jag kan, yum!

    SvaraRadera
  6. Men så bra att hitta fler användningsområden för äggvitor. Jag tänker alltid bara på macarons. Men det här ska jag testa nästa gång jag har över. Testade dina Frövi thekakor i veckan. Dom blev väldigt uppskattade av barnen.
    Själv ska jag äta dom i morgon då vi håller oss från kolisar på veckorna. Dock var degen för stor för KitchenAiden så jag hade deg långt upp över blandaren :-)

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer, den blir himla god, sedan är det kanon att få användning för äggvitor

    SvaraRadera
  8. Sökte efter recept på silverkaka, eftersom jag gjort vaniljkräm o hade en massa äggvitor över.
    O då hittade jag just ditt recept!
    Använde kakan som tårtbotten, eftersom jag hade en del kvar av vaniljkrämen, o så lite tinade hallon.
    O grädde o jordgubbar på toppen, shit vilken god tårta det blev!!
    Med vänlig hälsning Ulla / bullmamsenbakar.blogg.se

    SvaraRadera