fredag 17 juni 2011

Mandelkubb

Bakade mandelkubb idag, så gott och så somrigt, jordgubbssaft och mandelkubb i trädgården är aldrig fel :-), fast det fick bli inomhus idag då det regnat hela dagen. Mandelkubb är allra godast nybakade och de som blir över bör frysas in redan samma dag, de blir fort torra.
Ha en underbar helg, hoppas på lite sol och värme.

Mandelkubb
20 stycken


7 dl vetemjöl, (420 g)
1 påse vaniljsåspulver, (11 g)
1,5 dl strösocker
2 tsk hjorthornssalt
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
150 g smör
1,5 dl kaffegrädde (fast jag tog filmjölk istället)
2 st ägg
1 krm bittermandelarom

Garnering
0,5-1 dl pärlsocker

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 225°. 
  2. Blanda mjöl, vaniljsåspulver, socker, hjorthornssalt, vaniljsocker och bakpulver i matberedare. 
  3. Tillsätt smöret, skuret i mindre bitar.
  4. Häll i grädde, ägg och bittermandelarom. 
  5. Arbeta snabbt ihop till en deg.
  6. Ta upp degen och forma den till en rulle med mjölade händer. Degen var rätt kladdig, det behövdes en del extra mjöl.
  7. Skär rullen i 20 bitar.
  8. Doppa bitarnas snittyta i pärlsocker och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper
  9. .Grädda kubbarna mitt i ugnen 10-12 min. 
  10. Låt kubbarna svalna på galler under  bakduk, Frys in de som blir över redan samma dag, de blir fort torra.

20 kommentarer:

  1. Gamla hederliga mandelkubb, så vansinnigt gott med ett glas iskall mjölk till.
    Skickar du hit några är du snäll:)

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Mårtenssons: Ja hade det inte varit så att de bör ätas dagsfärska så hade jag skickat några med posten, men de kommer vara allt för torra när de kommer fram :-), ja himla gott med mjölk till

    SvaraRadera
  3. Det lät gott. Det får jag testa en dag :)

    SvaraRadera
  4. det ser tokigt gott ut! jag har aldrig bakat mandelkubb med vaniljsåspulver i, men jag kan tänka mig att det blir riktigt gott!

    SvaraRadera
  5. Min mormor bakade alltid dessa :-) Så goda.

    SvaraRadera
  6. Nostalgi! Håller med, de är bäst färska, gärna lite ljumma.

    SvaraRadera
  7. Kubb är ju så underbart gott, testa med mjölk till ;)

    Men kubb är nog det torraste bakverket, eller vad tror du? :)

    SvaraRadera
  8. Åh vad gott det ser ut! Har aldrig provat baka kubb själv men det kanske man borde göra någon gång.

    SvaraRadera
  9. Åh så gott...Mandelkubb har jag inte ätit sen 80- talet..
    Det får det bli bakat nån dag frampå!
    Ha en fin söndag! / Gizze

    SvaraRadera
  10. Har aldrig ätit mandelkubb, men de ser otroligt goda ut!

    SvaraRadera
  11. Mums vad gott. Mandelkubb är en favorit. :-)

    SvaraRadera
  12. åhh jag älskade mandelkubbar när jag var liten..har inte ätit det på flera år..Nu blev jag sugen!

    SvaraRadera
  13. Tack för era kommentarer, visst är mandelkubb gott :-), det är visserligen verkligen ett torrt bakverk, men så mumsigt ändå :-)

    SvaraRadera
  14. Åh Mandelkubb bakade alltid farmor när jag var liten! Jag tror jag ska låna ditt recept och överraska henne snart :)

    SvaraRadera
  15. Härliga har inte gjort mandelklubbor på läääänge ; )

    SvaraRadera
  16. Åååh, jag fick just en nostalgi-tripp till en underbar barndom =D

    SvaraRadera
  17. Ja jag kan inte annat än hålla med er, det är allt lite nostalgitripp över mandelkubbar, något man ofta fick som barn, men kanske glömmer bort att baka nu

    SvaraRadera
  18. mandelkull, nostalgi! åh, det är farmor, och farfar, och flädersaft. underbart!

    hoppas du får en fin midsommar!

    SvaraRadera
  19. Charlotta: Hoppas du haft en fin midsommar

    SvaraRadera