torsdag 16 december 2010

Saffransmuffins

Gjorde lite mumsiga saffransmuffins förra veckan, saffran är så gott och hör verkligen till julen. För att göra dom lite roligare så hällde jag på lite glasyr, strössel och en snögubbe. Receptet hittade jag i det senaste numret av Laga Lätt. 

Och äntligen är allt på plats i köket igen så att jag kan börja göra lite mera julgodis. Vi var tvungen att tömma hela köket på precis allt då Anticimex skulle komma hit och spruta lite insektsmedel för att få bort de små hemska elaka mjölbaggarna som flyttat in hos oss, ja inte var de inbjudna heller. De bosatte sig helt fräckt bakom köksskåpen och gick inte att få bort trots att jag tömde skåpet på allt och slängde det, skura alla skåp och lådor, dammsög varenda litet hörn och skrymsle som fanns i lådor och skåp och lät skåpen vara tomma under en månads tid. Tror ni inte de små jäklarna överlevde ändå och det kröp väl fram en 5-6 stycken varje dag. Som tur var de på den sidan av köket där vi mest hade pasta och ris och inte där jag har allt mitt mjöl och bakingredienser. Det konstiga var att jag inte hittade några mjölbaggar i några livsmedel de kröp liksom bara omkring i skåpet. Ja nu hoppas jag verkligen de är borta och jag måste verkligen se till att förvara precis allt i burkar eller lägga plastpåsar runt för inte vill jag tillbaka dom. Tur Anticimex ingår i husförsäkringen. Det positiva med det hela är att nu är alla skåp och lådor städade. Fast jag är lite stressad då jag inte hunnit med att göra mer än tre sorters julgodis. Det får bli en julgodistillverkningsdag här på söndag för imorgon bär det av till Ullared för lite shopping  och på lördag far jag in till Göteborg.

50g smör
½ dl rapsolja
1 paket saffran
2ägg
1 ½ dl strösocker
2 dl mjölk
4½ dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
2tsk bakpulver
1krm salt

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Smält smöret tillsammans med oljan och saffran.
  3. Vispa socker och ägg fluffigt
  4. Rör i smält fett och mjölk 
  5. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt. 
  6. Blanda in i äggsmeten.
  7. Häll upp i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter.

13 kommentarer:

  1. Va söta. =) Är det det nya vinterströsslet? Jag har letat som en galning, men det finns inte i min by. =(

    SvaraRadera
  2. Johanna: Ja det är det nya vinterströsslet, himla fint, fast snögubben kommer från en strösselkarusell som jag köpte på English Shop i Göteborg

    SvaraRadera
  3. åh, jag hatar alla små äckliga insekter som lever lite här och var!vi bor ju i en gammal lägenhet och vi har upptäckt att vi har pälsängrar lite här och var. hatar det. som tur är så är det inga levande saker i köket - än så länge, i alla fall. hoppas i af att du slipper de små avskummen i framtiden!

    SvaraRadera
  4. Vilka söta muffins, vad fint du dekorerat! Såg också det receptet i tidningen och blev sugen på att testa, men jag hinner nog inte innan jul tyvärr. Men det finns ju alltid kvar till nästa jul.
    Usch, låter läskigt med mjölbaggar.

    SvaraRadera
  5. Söta, alltså muffinsen inte krypen;) Allt det där strösslet kan du köpa separat hos you know who;)

    SvaraRadera
  6. Vilken bra alternativ för att använder saffran! här har jag problem med små insekter som finns iblan i mjöl eller florsocker ;( jag hatar de!!

    SvaraRadera
  7. Vi har, peppar peppar, aldrig råkat ut för några äckliga baggar här hemma, tack och lov! Har förstått att det är makalöst svårt att bli av med dom läskiga krypen.
    Fina kakor har du i alla fall fått till, söt liten snögubbe.

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Vilka underbara muffins, jag älskar saffransmuffins och dessa var de finaste jag sett!

    Smart att använda sea salt choklad till lakriskolan!

    Hälsningar Musqot

    SvaraRadera
  9. Så söta, längesedan jag gjorde muffins med glasyr, blir oftast frosting, men glasyr blir ju också väldigt läckert!

    SvaraRadera
  10. Så söta muffins! Ser fantastiskt goda ut.

    Mjölbaggar är min stora skräck, hoppas dina har flyttat någon annanstans nu.

    SvaraRadera
  11. Förresten... om man stoppar sina mjölpåsar i såna fina plåtburkar eller vanliga plastpåsar som man stänger med klipps så kommer krypen inte in. Eller plastburkar med lock funkar också.

    SvaraRadera
  12. Å fy vad tråkigt med mjölkbaggar, skönt att ni fått bukt på dem nu i alla fall! Dina muffins ser blev väldigt söta, ska själv baka såna på söndag tänkte jag!

    SvaraRadera
  13. Tack för era kommentarer och nu hoppas jag de objudna gästerna håller sig borta för all framtid, allt ligger i plastpåsar och burkar, fast de kommande 6 veckorna så skyddar giftet fortfarande om de skulle dyka upp igen, brukar lägga allt i påsar eller burkar men hade slarvat med saker som ris och pasta, ja det straffade sig det, spelar liksom inte någon roll hur välstädat det var i skåpen, de kom ändå, fast källan till mjölbaggarna har jag inte hittat då det inte fanns några mjölbaggar bland matvarorna utan de var i skåpet, på grytlapparna och bland muffinsformarna, som om det skulle finnas mat bland muffinsformarna liksom

    SvaraRadera