onsdag 15 december 2010

Chokladdoppad lakritskola

Gjorde lakritskola härom dagen, blev så gott, tokälskar ju lakrits så denna kola passar mig perfekt :-). Doppade hälften av kolorna i Lindts Excellence Sea Salt choklad, en tokgod choklad :-) och andra hälften av kolorna i  Salmiakchoklad, båda chokladsorterna passar utmärkt ihop med lakritskolan. Sambon gillar dom med :-) , skall det finnas några kvar till jul så får jag nog ta och lägga in dom i frysen eller helt enkelt göra lite nya. Jag använder  flergångs bakplåtspapper, är det gjort i teflon tro, och häller kolan på, perfekt för då är det absolut ingen risk att kolan fastnar, så praktisk, bara att dra loss bakplåtspappret från kolan, det lossnar med en gång. Ja receptet har jag sett i många bak och matlagningstidningar i år, men ursprungsreceptet kommer från Johanna Westmans bok Julgodis för stora och små bagare.

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap, jag använde ljus sirap
1 msk kakao
0.75 dl turkisk peppar, (hårda lakritskarameller), jag tog 1 dl
2 tsk smör
200 g choklad,för mig gick det åt 300 gram choklad

  1. Klä en form, ca 20 x 20 centimeter, med bakplåtspapper.
  2. Krossa karamellerna i en mortel.
  3. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta.
  4. Låt det koka upp under omrörning.Låt sedan koka kraftigt utan lock och utan att röra tills termometern visar 117–120 grader eller tills smeten klarar kulprovet, se sidan 54. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.
  5. Rör ner smöret och häll smeten i formen.
  6. Ställ kolan kallt att stelna.
  7. Smält under tiden chokladen i vattenbad eller i mikrovågsugen och låt den svalna. Det ska helst bara vara ca 10 graders skillnad på kolan och chokladen!
  8. Skär eller klipp kolan i bitar. 
  9. Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper.
  10. Strö lite havssalt eller strössel på toppen innan chokladen har stelnat.

17 kommentarer:

  1. Ja, de där kolorna verkar väldigt goda! Choklad och lakrits är ju så gott ihop =)

    SvaraRadera
  2. Jag har också gjort dessa. De är mycket goda!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också choklad och lakrits! Har också tänkt göra dessa kolor innan jul.

    SvaraRadera
  4. Vad gott de ser ut! låter riktigt smarrigt också ;d

    SvaraRadera
  5. Tack. =)

    Åh jag gillar också lakrits och det där lätt gott. =D

    SvaraRadera
  6. Alltså lakrits... Jag är helt galen i lakrits!!! Jag bör nästan inte göra saker med det för då kan jag inte sluta äta och så blir jag lakritsförgiftad tillslut! ;)

    SvaraRadera
  7. Jag gjorde också dom här härom dagen och garnerade med svart flingsalt. Hur goda som helst!

    SvaraRadera
  8. Det här är så gott, gjorde min svärmor förra året och jag bloggade om det för att det var så gott. :-)

    SvaraRadera
  9. Ser att vi har gjort samma kolor, men de var väldigt goda!!!

    SvaraRadera
  10. Ja visst är de grymt goda! Att doppa dem i så god choklad kan ju inte göra saken sämre. Hänglås på burken rekommenderas ;)

    SvaraRadera
  11. Tack för era kommentarr, ser att vi är många som gör denna mumsiga kola till jul :-)

    SvaraRadera
  12. Låter himmelsk gott :)
    Ska under nästa vecka göra andra satsen lakritsknäck, då den första redan gått åt.

    SvaraRadera