tisdag 19 oktober 2010

Jordgubbsglass

Gjorde lite härligt god jordgubbsglass i helgen. Receptet kommer från boken Sommarens söta. Tänker genast tillbaka på den härligt varma och soliga sommaren vi haft i år då jag åt denna jordgubbsglass. De senaste dagarna har det verkligen varit höst här i Alafors, det har blåst och ösregnat mest hela tiden.
 
7 dl  jordgubbar
1 dl  strösocker
2 st  äggulor
3 dl  mjölk
1 tsk  vaniljsocker
1 nypor  salt
2 dl  vispgrädde

Tillagning
  1. Mixa jordgubbarna till en grov puré. Lägg hälften av purén i en tjockbottnad kastrull med 1/2 dl socker. Koka upp och rör tills allt socker har löst sig. Ställ kastrullen åt sidan och låt svalna.
  2. Vispa resten av sockret och äggulorna ljust och poröst. 
  3. Värm mjölken tills den sjuder. Vispa ner ägg- och sockersmeten och fortsätt sjuda på svag värme under omrörning tills krämen tjocknar. Den får inte koka upp!
  4. Ta kastrullen från värmen och låt svalna något
  5. .Rör ner båda jordgubbspuréerna i glasskrämen. 
  6. Tillsätt vaniljsocker och salt och blanda sist i grädden. 
  7. För att göra glass i frysen: Häll krämen i en form och ställ i frysen. Rör om var tjugonde minut i 3–4 timmar. 
  8. För att göra glass i glassmaskin: Låt krämen kallna övertäckt i kylskåp i några timmar. Följ sedan instruktionerna för glassmaskinen.

18 kommentarer:

  1. Guud vad gott de ser ut =) Blir riktigt sugen på glass nu. Har inte gjort egen glass sen jag var barn så de kanske är på tiden att testa igen. Är dock mest rädd för att vi glömmer av att äta upp de hehe :)

    SvaraRadera
  2. Mums. Vart kommer rånet i från? Är det hemmagjort?

    SvaraRadera
  3. Jordgubbsglass är helt klart min favorit! Läcker bild!

    SvaraRadera
  4. Vad gott! Jordgubbssmak är ju jättegott i glass.

    SvaraRadera
  5. Gud vad gott! Jag tycker det faktiskt att det är godast att äta glass när det är riktigt kallt ute, så jag kan tänka mig att jag prövar denna glass! ;)

    SvaraRadera
  6. Det där såg ju helt underbart ut :)

    SvaraRadera
  7. Man blir sugen på att skaffa glassmaskin när man ser de goda glassarna du gör!

    SvaraRadera
  8. Åh vad fin den ser ut! Sedan måste jag fråga - vad är det för rån? Spännande form, och om det är "glaserat" med choklad på insidan som det ser ut som - smaskigt värre att bjuda på det! :)

    SvaraRadera
  9. Tack allihopa för era kommentarer, viosst är det himla mumsigt med jordgubbsglass :-)

    Filippa och Anna: Rånet har jag köpt på ICA, är säkert inte så svårt att göra själv om man har ett rånjärn.

    Och Mili, här är det ingen risk att glassen blir bortglömd :-)

    SvaraRadera
  10. köpte den boken igår och det fanns nog inte ett enda recept jag inte vill göra, denna glass såg ju super smarrig ut!

    SvaraRadera
  11. Elin: Visst är den bra den boken, så mycket gott att baka, har även beställ Vinterns Söta inför julgodistillverkningen :-)

    SvaraRadera
  12. Ååååååh vad gott med jordgubbsglass! Nu blev jag ju jättesugen på det ;)

    SvaraRadera
  13. Du verkar vara en hejare på det här med glass, jag misslyckas, varje gång! Tänkte på att igen i dag å undrar om jag skulle kunna ersätta jordgubbarna med hallon? :D
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Lisa: Det fungerar garanterat utmärkt med hallon, blir nog himla smarrigt med hallon istället

    SvaraRadera
  15. Jovisst, det blev ruskigt gott med hallon, å jag lyckades! :)

    SvaraRadera
  16. Lisa: Kanon att du lyckades, måste också ta och göra lite hallonglass, lite vaniljglass med hallonrippel kanske

    SvaraRadera
  17. Ska det verkligen vara salt med i receptet???

    SvaraRadera
  18. Anonym: Ja det står så i receptet, fast en nypa är väldigt lite och går att utesluta helt

    SvaraRadera