tisdag 12 oktober 2010

Chocolate Chip Cookies med Nonstop

Bakade lite mumsigt goda Chocolate Chip Cookies med Nonstop idag, egentligen ville jag haft mini Smarties i men det fanns inte några i affären, ja riktigt goda blev de iallafall och jag testade ett nytt recept på cookies idag från boken Sommarens Söta . En riktigt bra bok med massa goda recept, vill även köpa Vinterns söta inför julbaket och hoppas så småningom få tag på deras första bok Två systrar söta .Jag lade till Nonstop till receptet och minskade på mängden mörk choklad från 200-250 gram till 100 gram istället.

24 stycken

175 g avsvalnat smält smör
2 1/2 dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg
1 äggula
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
100 g mörk choklad (60–70 % kakao)
2 dl Nonstop, Smarties, M&M
  
Gör så här
  1. Värm ugnen till 175 grader. 
  2. Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst.
  3. Vispa i ägget och äggulan. 
  4. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. 
  5. Hacka chokladen grovt och rör ner även den tillsammans med nonstop. 
  6. Blanda till en deg.
  7. Klicka ut degen på en plåt, smord eller med bakplåtspapper.
  8. Grädda i ca 17 minuter. 
  9. Låt kakorna svalna något på plåten och lägg sedan över dem på ett galler för att kallna helt.

19 kommentarer:

  1. Så festliga de ser ut med färggranna godisbitar i =)

    SvaraRadera
  2. Ser barnsligt goda ut .... vilken tur då att man har så mycket barnasinne kvar!

    SvaraRadera
  3. De här kakorna måste jag nog baka till min dotter någon dag. Kan tänka mig att hon skulle gilla både smaken och utseendet :)

    SvaraRadera
  4. RE:
    Ja gör det - du kommer sannerligen inte ångra dig :) instämmer, hans böcker är fantastiska! så både bra, enkla och goda recept!
    Härliga chocolate chip :) jag älskar att leka med lite färger, kul godis och sådant... bakade liknande i våras, fast på "havrekaks-bas" istället, det blev också himla trevligt. Man blir så glad av lite färg, speciellt nu i dessa redan mörkare tider!

    SvaraRadera
  5. Så gott de såg ut!! fina färger också hehe.
    Om jag baka kommer mina barn at älska säkert ;) spara ditt recept nu hahah

    SvaraRadera
  6. Tack allihopa, visst är de färggranna och mycket barnvänliga, fast store sonen gillar inte choklad så dessa kakor ville han inte ha :-) , ja då får vi ju alla för oss själva :-D

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig blogg du har, man blir så himla sugen på att baka!!!! Har inte hunnit kika in förrän nu fast jag tidigare sett att du varit in på min, men nu blir detta definitivt en av mina favoritbloggar :) /Maria

    SvaraRadera
  8. Jättemysiga kakor, härligt med färgklickar och att de innehåller choklad ;-)

    SvaraRadera
  9. Vilka godbitar! Härligt att "piffa" upp dem med färgglada nonstops :)

    SvaraRadera
  10. Maria: Tack, gillar din blogg, så där brukar jag kika in ofta :-)

    Bakverk: Tack, Jupp gott att det både är nonstop och choklad, blir ännu mumsigare då :-)

    Annica: Tack, Ville ha lite färg på dom, men skall nog försöka hitta minismarties, blir nog ännu bättre då :-)

    SvaraRadera
  11. Vad mumsiga de ser ut =)

    SvaraRadera
  12. Sockerrus: Tack, himla mumsiga, har precis ätt en, trots att det bara är torsdag :-)

    SvaraRadera
  13. hur många blir det ungefär?

    SvaraRadera
  14. Vilka söta kakor! Dessa måste jag göra tills sonen fyller år :)
    Men visst borde det gå att frysa dem? Har mycket att baka ;)

    SvaraRadera
  15. Sara: De går absolut att frysa, gjorde det själv och tog fram några igår, fortfarande lika goda :-)

    SvaraRadera